Senior Specialist, Financial Solutions - CMHC

Career Opportunities > Senior Specialist, Financial Solutions - CMHC

Senior Specialist, Financial Solutions - CMHC

Category:
Province: Position can be anywhere in Canada, Ontario
Position: Senior Specialist, Financial Solutions
Deadline: February 28, 2022
Posted: February 4, 2022

Job Description / Duties

• Identifying and managing risk by ensuring due diligence while reviewing and approving complex applications, monitoring the quality of results and reviewing key performance indicators.
• Providing strategic input into the divisional vision and the development of policy enhancements for the functional area.
• Managing the review and decision while ensuring guidelines and procedures are followed by leading the process of reviewing and approving contributions and loan applications.
• Providing coaching on technical financial tools and reviews applications.
• Fostering a client-centric, focused, performance-oriented culture while building and maintaining relationships with senior-level stakeholders within the housing industry and the federal government.
• Developing and maintaining relationships with key clients in order to assess their requirements and satisfaction and identify product development and improvement opportunities.
• Managing issues of a politically sensitive nature using critical thinking, judgment and experience to finding a solution.


• Repérer et gérer les risques en exerçant une diligence raisonnable tout en examinant et en approuvant les demandes complexes, en contrôlant la qualité des résultats et en examinant les indicateurs clés de rendement.
• Fournir une contribution stratégique à la vision de la division et à l'améliorations de la politique pour l’unité fonctionnel.
• Gérer l’examen et la prise de décisions tout en veillant à ce que les directives et les procédures soient respectées en dirigeant en dirigeant le processus d'examen et d'approbation des contributions et des demandes de prêt.
• Fournir de l’encadrement en ce qui concerne l’utilisation des outils financiers techniques et examiner les demandes d’applications.
• Promouvoir une culture centrée sur le client, ciblée et orientée vers le rendement, tout en établissant et en entretenant des relations avec les intervenants de niveau supérieur dans le secteur du logement et au gouvernement fédéral.
• Établir et entretenir des relations avec les principaux clients afin d’évaluer leurs besoins et leur satisfaction et de cerner ainsi des occasions de développement et d’amélioration de produits.
• Gérer des problèmes délicats sur le plan politique en faisant preuve d’un esprit critique, de jugement et de savoir-faire pour trouver des solutions.

Qualifications / Required Skills

• Undergraduate degree in accounting, finance, business administration, economics and/or commerce. Certification in Real Estate Finance (CRF), Chartered Financial Analyst (CFA) or Chartered Accountant (CA) designation would be considered an asset.
• Minimum of seven years experience in construction financing, real estate, financial markets and credit risk analysis.
• Demonstrated experience in program administration.
• Expert knowledge of Housing finance and federally funded Affordable Housing programs and their context.
• An understanding of the implications of public policy and political environment on federal and provincial housing programs.
• Experience in motivating, leading and developing people.

• Diplôme universitaire (1er Cycle) en comptabilité, en finances, en administration des affaires, en économie, en commerce ou dans un domaine connexe.
• Minimum de sept années d'expérience en financement de la construction, du secteur immobilier, des marchés financiers et de l’analyse du risque de crédit;
• Expérience confirmée de l’administration de programmes.
• Connaissance spécialisée du financement de l’habitation et des programmes de logement abordable financés par le gouvernement fédéral et du contexte dans lequel ils sont offerts.
• Capacité à motiver les autres, influencer et développer leur potentiel.
• Compréhension des répercussions des politiques publiques et du contexte politique sur les programmes fédéraux-provinciaux de logement.

Contact Information

https://careers.cmhc-schl.gc.ca/go/Finance-Capital-Markets-Securitization/2399317/

Employer Profile

Join the Client Solution Team under Frank Berube, where we collaborate with our partners to solve housing affordability challenges. Supports the review and approval of Indigenous and northern, multi-unit applications. Provides strategic direction, technical advice and leadership on the assessment of applications and financial models to meet objectives. Ensures linkage with other divisions of Client Solutions and Client Operations; Legal Services, Treasury and Finance; and other federal departments for the provision of comprehensive services to clients. Drives relationships with key business partners (internal and external), is accountable for performance targets and ensures appropriate risk awareness and mitigation within area of responsibility.

Joignez-vous à l’équipe des Solutions clients sous la direction de Frank Berube, où nous collaborons avec nos partenaires pour résoudre les problèmes d’abordabilité du logement. Le titulaire du poste supporte l’examen et l’approbation de toutes les demandes visant des immeubles collectifs. Il fournit une orientation stratégique, des conseils techniques et du leadership en ce qui concerne l’évaluation des demandes et des modèles financiers afin que les objectifs soient atteints. Il assure la liaison avec d’autres divisions des Solutions clients et des Opérations clients, les Services juridiques, la Trésorerie et les Finances et d’autres ministères fédéraux pour la prestation de services complets aux clients. Il entretient des relations avec les partenaires d’affaires clés (internes et externes) et rend compte de l’atteinte des cibles de rendement. Il doit sensibiliser de façon adéquate les équipes dont il a la responsabilité quant aux risques et à leur atténuation.